Rozhovor s Lichck
Rozhovor s hráčem který začal hrát po dlouhé době NaR: Jméno hráče: Lichck
Spider: Vzhledem k tomu že si začal hrát po sedmi měsících co říkáš na změnu ve vzhledu NaR???
Lichck: Musím říci, že předchozí vzhled NaR mi přišel příjemnější ze dvou důvodů. Nebylo třeba měnit rozlišení a dále byl plný obrázků, které dnes jen nerad postrádám. Viděl jsem sice jeden nový obrázek - zeronin a musím uznat, že je velmi pěkný a zajímavější, než byly předchozí obrázky. Nerozumím ale tomu, proč jede hra sedm věků bez obrázků, které nebyly doposud nahrazeny. Nejspíše jde o důvod, který mi není znám vzhledem k mé dlouhé nepřítomnosti.
Spider: Co říkáš na rozdělení NaR na válečný a farmářský server???
Lichck: ano, to jsem zaznamenal. Myslím, že takové rozdělení by bylo smysluplnější, kdyby nebylo možno hrát na obou serverech zároveň. Zatím se mi nijak nezdá, že by farmaření na farmářském serveru bylo užitečnější, než boj. Spíše naopak, řekl bych, že tato změna patří k těm, jež nebyly dovedeny do zdárného konce. Přiznám se, že jsem se přihlásil na farmářský server a jako "nováček" jsem měl v půlce věku pochopitelně díky dvacetidennímu rozpočítávání mocnosti výhodu (a zároveň tedy morální nevýhodu), kdy mi bylo umožněno útočit na hráče s mnohem nižší mocností, než by byla moje okamžitá, zatímco mi nebylo umožněno vůbec útočit na hráče, kteří na tom byly reálně stejně, nebo podobně, jako já. Navíc s sebou toto rozdělení přineslo i jisté změny pro UI. Není mi sice umožněno, pihlásit se za ně, ale z mnoha stran se mi nesou zvěsti o jejich současné nevýhodě při hraní za užití válečné taktiky. Nikdy bych se byl nenadál, že se z UI stane farmářská rasa... Jsem zvědav, zda jsou tyto zvěsti pravdivé.
Spider: Mimochodem když už jsi narazil na rasu UI jaký na ně máš názor a nemyslíš taky že admini zase nějakou rasu vymislí???
Lichck: Nejprve se vyjádřím k jednodušší části otázky. Administrátoři podle mě jistě nějakou rasu vymyslí, neb je to z jejich pohledu velmi pragmatické a zvedá to poutavost hry. Samozřejmě to ale vyžaduje spoustu času, který nyní nemají, věřím tedy, že si na něco takového počkáme dlouho, ne-li velmi dlouho... Co bych řekl k UI. Tu rasu mám rád. Hrál jsem za ni od prvního mommentu, kdy to bylo možné a nikdy bych byl nepřestal, nebýt onoho nesmyslného omezení hry po třiceti dnech (nesmyslného říkám proto, že princip hry je odlišný pouze a právě pro hráče, kteří hru již znají a jsou zvyklí na běžné živé rasy. Nově příchozí by se s ní dle mého soudu vyrovnali velmi rychle. A omezení, jež Cole prosadil je vlastně útokem na schopnost hráčů hrát nové hry, ne-li hry vůbec.) Trvalo dlouho, než se UI nějakým způsobem vyrovnaly samy se sebou. První věk byly nesmyslně silní, každý další věk zažily toliko změn, že hrát za ně znamenalo mnohdy rozhořčení nad vším, co se změnilo. Ta rasa má slabiny a mívala i velmi silná místa. Jak je na tom ale konkrétně nyní nemohu objektivně posoudit. Mohu říci jen tolik, že co do námětu je to podle mě nejzajímavější rasa (ač ve světě počítačů nijak originální). Budiž za ni Cole a další tvůrci pochváleni! Jsem jim za ni vděčný.
Spider: Poslední otázka: Jak vidíš NaR tak za 5let???
Lichck: Velmi bledě! Totiž současný stav NaR mi připomíná stav českého byrokratického aparátu - čím je složitější, tím méně jej mají lidé rádi. Ihned, co jsem se ke hře vrátil, překvapilo mě, jak prudce klesl počet jejích aktivních hráčů. Zajímavý je také můj druhý pocit, totiž, že ve hře zůstávají zejména ti hráči, kteří s ní mají dlouhodobé zkušenosti a patří k elitě. Jedině takoví jsou totiž schopni manévrovat svou hru smysluplně mezi všemi omezeními a mnohdy slepými pravidly. Jak jsem již zmínil, zejména snahy o ochranu hráčů se v mnoha ohledech minuly účinkem. Ale složité jsou tak, že jsem dodnes zcela nepronikl skrze některé jejich prvky. Kupříkladu ochrana mocností je mi záhadou, nejen pro výše zmíněnou úvahu, nýbrž i proto, že v některých případech mi ji systém hlásí okamžitě, zatímco jindy se o ní dozvím teprve ve chvíli, kdy jsem pečlivě naklikal jednotky a klepl na tlačítko pro zahájení útoku. Když se mi něco takového povedlo třikrát za sebou, neměl jsem moc dobrou náladu. Už proto, jak těžké je najít na mapě planetu, na kterou bych mohl zaútočit. Zkrátka a dobře, Cole to s komplikovaností pravidel přehání. Složitá musí být hra, aby byla pro hráče poutavá. Ale pravidla? Kdyby se někdo opovážil aktualizovat návod pro nováčky a chtěl je seznámit s kompletními systémy omezení a propočtů všeho smysluplného i nesmysluplného, byl by ten návod dobře desetkrát delší. Což by to nové hráče neodradilo? Řekněme si upřimně, kdo by to četl, už původní popisy pravidel byly zbytečně dlouhé...